Kansspelcommissie gaf aanbevelingen
De regering had recent aangekondigd dat ze binnenkort maatregelen zou nemen om reclame op kansspelen en gokken aan te pakken. Om haar adviserende rol zo goed mogelijk te vervullen, had de Kansspelcommissie (KSC) op eigen initiatief een brief gestuurd waarin zij de grote lijnen uiteenzette die volgens haar van belang zijn bij een dergelijke hervorming.
“Gokken is het nieuwe roken”
Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) kondigde vandaag aan dat tegen eind 2022 zo goed als alle gokreclame verboden wordt in België. Volgens hem is gokken het nieuwe roken.
Kansspelaanbieders en diverse soorten gokbedrijven zullen tegen dan geen advertenties mogen plaatsen op televisie, radio maar ook niet meer op sociale media, per sms, in kranten of op affiches op straat. Van Quickenborne heeft het nakende verbod laten opnemen in een ontwerp voor een koninklijk besluit (KB) dat door 6 bevoegde ministers van de federale regering werd ondertekend. Het zal enkel nog voor advies langs de Raad van State moeten en de goedkeuring moeten krijgen van Europa.
Internet als uitzondering
Het is niet allemaal kommer en kwel voor wie bewust een gokje wil wagen of voor kansspelaanbieders die toch nog willen adverteren. Zo blijft het voor de gokbedrijven mogelijk om op hun eigen websites reclame te maken. Ook wie op het internet zelf een zoekterm ingeeft die te maken heeft met gokken, kan nog reclame te zien krijgen. Binnen de muren van de fysieke Casino's en speelhallen is reclame ook nog mogelijk.
Overgangsmaatregel Sportsponsoring
De sportsponsoring zoals bedrukking van de T-shirts en reclameborden in de stadions zullen verboden worden. Om de lopende contracten te eerbiedigen zal er een overgangsmaatregel voorzien worden tot 2025.
In het kader van sporttornooien mag tot 1 januari 2025 op televisie wel nog reclame gemaakt worden, maar enkel spotjes van maximaal 5 seconden, maximaal 2 per uur en minstens een kwartier voor of na de uitzending van de wedstrijd.
Wordt Nationale loterij uitzondering?
Minister Van Quickenborne werd gevraagd hoe het met de reclame van onze eigen Nationale Loterij is. Deze maakt via televisie, radio en andere platformen ook lustig reclame. De minister zegt hierover in een interview op radio 1 dat de reclame voor bijvoorbeeld “krasbiljetten” de bevoegdheid is van de staatssecretaris die belast is met de Nationale Loterij. Er werd aan staatssecretaris Sammy Mahdi de suggestie gemaakt om het goede voorbeeld te volgen. Wordt vervolgd.